Spánková hygiena aneb Jak se dobře vyspat

S nespavostí se potýká čím dál tím více lidí. Dnešní doba je uspěchaná, lidé jsou zvyklí před usnutím pracovat na počítači, dívat se na televizi nebo projíždět sociální sítě. Dodržování zásad spánkové hygieny je tedy základem dobrého fyzického i psychického stavu.

Dlouhodobé podceňování nočního režimu může výrazně ovlivnit kvalitu života. Nedostatek spánku má například vliv na činnost nervového systému. Ten ovlivňuje paměť, koncentraci, soustředění, celkovou pozornost i vnímání světa. Skoncujte s nespavostí jednou provždy, a to díky spánkové hygieně. Je vhodná také jako prevence před poruchami spánku.

 Dřevěné postele zajistí kvalitní, klidný a zdravý spánek Dřevěné postele zajistí kvalitní, klidný a zdravý spánek

Do základního desatera spánkové hygieny patří body týkající se omezení pití kávy či zeleného čaje několik hodin před usnutím či zařazení lehké, rychlé procházky před spánkem, která vyčistí hlavu před stresem a problémy. Večer by měl totiž sloužit k relaxaci, vyhněte se proto stresu a neřešte důležitá témata.

Ložnice je pouze místem pro spánek

Při dlouhotrvajících problémech s nespavostí se zaměřte na místnost, ve které spánek trávíte. Přes den byste v ní měli omezit pobyt pouze na dobu nutnou. Dále se snažte vyhnout polehávání v posteli přes den (malý šlofík po obědě je přípustný). Postel využívejte pouze pro spánek a sexuální život, rozhodně v ní nejezte, nedívejte se na televizi a je doporučeno si v posteli také nečíst. Z ložnice by měla zmizet elektronika, jelikož blízkost televize, počítače či dokonce wi-fi routeru spánek narušuje.

V posteli se snažte trávit pouze čas spánku, vyhněte se například konzumaci jídel v posteliV posteli se snažte trávit pouze čas spánku, vyhněte se například konzumaci jídel v posteli

Zapomeňte na tropické teploty

Pokud se chcete vyspat, jak se říká, královsky, snažte se v ložnici udržovat optimální teplotu, která se pohybuje mezi 18 až 20 stupni Celsia. Také je dobré si vytvořit určitý spánkový návyk. Snažte se každý den usínat a vstávat ve stejnou dobu. To stejné platí i o víkendu. Tělo bude odpočatější a vy se budete cítit více „fresh“. Není tomu tak náhodou, pravidelný spánkový rytmus má svůj účel.

Postel, matrace, rošt – svatá trojice kvalitního spánku

Ať už máte problém s nespavostí, nebo se po probuzení cítíte celí rozlámaní, platí jediné – zamyslete se, na jaké posteli a matraci spíte. Pokud nemůžete v noci usnout, může to být způsobeno špatnou kvalitou postele nebo matrace. Postel má být místem k odpočinku, nebojte se tedy do svého pelechu investovat. I když ne vždy platí, že to, co je nejdražší, je také nejlepší. Samotný tvar postele nemá na kvalitu spánku téměř žádný vliv. Můžete ji tedy vybírat čistě na základě vašeho vkusu či stylu interiéru. Důležité je zvolit správnou velikost postele. Šířka by se měla pohybovat od osmdesáti centimetrů a výše. U délky postele platí jednoduché pravidlo – minimální délka by měla být výška člověka plus dvacet pět centimetrů. Samozřejmě čím je postel prostornější, tím lépe pro naše tělo a náš spánek.

Přemýšlejte na čem spítePřemýšlejte na čem spíte

Nejdůležitějším prvkem postele je bezpochyby rošt, který společně s matrací určuje, jak dobře nebo špatně se nám bude spát. Výběr správného roštu by měl jít ruku v ruce s výběrem matrace. Máte-li pružinové či vyšší pěnové matrace, je vhodnější rošt z dřevěných latí pevně uchycených k obvodu postele. Latexové a nižší pěnové matrace vhodně doplňují pružné lamelové produkty. U roštů platí, že čím více lamel má, tím je kvalitnější. Dostatečná pružnost lamel zajistí ideální oporu těla a zamezí deformaci matrace. V dnešní době existuje na trhu velké množství roštů, rozhodně byste se měli vyhnout starým nepohyblivým deskám, které nejsou odvětrávány a nezajišťují vhodné pohodlí při spánku.

Bez matrace by to nešlo

Měkká, tvrdá, nízká, vysoká, pružinová, pěnová – výběr nejrůznějších matrací je na trhu opravdu velký, která je však ta pravá? Je pravdou, že matrace nejvýrazněji ovlivňuje kvalitu spánku a může tak vyřešit problémy s nespavostí. Matrace by rozhodně neměla být kupována naslepo. Nestyďte se přijít do specializované prodejny a chvíli si na dané matraci poležet. Kromě toho vám personál dobrého prodejce jistě rád poradí. Matraci je nutno vybírat s ohledem na základní hlediska, a to zejména výšku a váhu spáče, dále je třeba zohlednit tuhost a složení matrace. Špatně koupená matrace může být příčinou nespavosti či problémového spánku.

Matrace a rošt je základem dobrého spánkuMatrace a rošt je základem dobrého spánku

Zdravý spánek díky posteli z masivu

Dřevěné postele jsou nejen hygienické, ale rovněž odolné a vynikají svojí trvanlivostí, a to zvláště postele z masivu. Pokud milujete vůni dřeva, bude se vám v posteli z masivního dřeva usínat samo. Omamná přírodní vůně dřeva vás ukolébá a vy nestihnete přemýšlet o ničem jiném. Postele z masivu jsou ekologické a zdravotně nezávadné. Jsou vhodné nejen do ložnice, ale i do dětského pokoje. Kvalitní a profesionálně zpracované dřevo je krásné na pohled a zaručí vám klidný a nerušený spánek. Nejčastěji se při výrobě postelí z masivu používá borovicové a bukové dřevo. Kupříkladu takové postele ze dřeva zirbe, pocházejícího ze stromu borovice limba, mají doslova kouzelné účinky na kvalitu spánku. Dřevěný nábytek se vyrábí nejen v klasickém rustikálním stylu, najdete jej také ve variantě pro moderní interiéry. Zapomeňte na rozvrzanou železnou postel, jejíž péra vás tlačí do zad. Investujte do originálního kusu nábytku, který vydrží po generace a na kterém se vám budou zdát ty nejhezčí sny. Pořiďte si domů kousek opravdového voňavého lesa – ne žádnou lisovanou náhražku dřeva.

Není nic horšího, než šetřit na špatném místě.

UNIS-N

Za tímto magazínem stojí firma UNIS-N, pro kterou je stolařina symbolem ryzích hodnot. Věří, že pokud se lidé obklopí dřevem a přírodou, vnesou do svých domovů zdraví a krásu.

Více informací na www.unis-n.cz